05 mei 2008

(vervolg boekbespreking)

Hoe zit het dan wel?

Pagina 93 van Prostaat Pensioen Plan:

Als de uroloog u vertelt dat hij tijdens de operatie geen uitzaaiingen in de lymfeklieren heeft gevonden en dat met microscopisch onderzoek is aangetoond dat alle kanker binnen het kapsel van de prostaat zat en dat de snijvlakken van de operatie geen kanker bevatten (wat betekent dat de uroloog er voldoende omheen heeft kunnen snijden), dan is dat een gunstige mededeling. Er kan dan van een succesvolle operatie gesproken worden.

Begrepen. Volgende zin:

Als vervolgens na een aantal weken in het bloed geen PSA meer wordt aangetroffen, dan lijkt al het PSA producerende prostaat- en kankerweefsel verwijderd te zijn.

Hmm, dit lijkt op terugkrabbelen. Is de operatie nu succesvol of niet?. Volgende zin graag:

Van een echt succesvol behandeltraject (bestaande uit de operatie en de daaropvolgende behandeling) kan echter pas gesproken worden als de situatie zo blijft en er ook na jaren geen PSA meetbaar is.

He? We dachten een succesvolle operatie, dan zijn we van alles af. Vervolgens moeten we een aantal weken wachten en nu gaat het ineens over een heel "behandeltraject" van vele jaren en is er sprake van "de daaropvolgende behandeling". Welk traject, welke behandeling? PSA Prostaatkankertjes heeft zich suf gezocht maar nergens in het hele kanker-boekje wordt verder nog over behandeltraject en daaropvolgende behandeling gesproken. Behalve natuurlijk als het PSA weer stijgt, maar dat ver-
wacht je nu juist niet na een succesvolle operatie.

Zal PSA Prostaatkankertjes jullie eens wat vertellen? We kunnen het niet bewijzen, maar het lijkt er sterk op dat Prostaat Pensioen Plan helemaal niet door Bangma geschreven is maar het werk is van een projectvergaderteam. Tijdens een vergadering begint de ene over snijvlakken, de ander over een aantal weken geen PSA en weer een ander over een heel traject geen PSA's en ze willen allemaal dat het in het boekje komt. Verder wil het sociaal genees-
kundige teamlid nog 2 woordjes veranderen en een andere deskundige er 2 woordjes uit.

Met wat kleine wijzigingen en weglatingen in ieders tekstbijdrage wordt vervolgens het hele zaakje in elkaar geassembleerd tot de bovenstaande stapeltekst. Geen haan die later nog kraait naar "behandeltraject" etc. Dat de lezer er niets meer van begrijpt doet er niet toe, als de teamleden zich maar goed voelen in hun vergaderteamproject-
groepje (tot ze naar het volgende congres kunnen). Bangma heeft de titel PPP waarschijnlijk ook niet zelf bedacht zoals ik m'n vorige kolom dacht, dat is vermoedelijk tijdens een brainstormsessie in de groep gebeurd. Hoe dan ook, Bangma blijft verantwoordelijk voor alle opgeschreven flauwekul.

Nu wil je natuurlijk weten hoe het dan wel zit als het hele zaakje er volledig uitgehaald is. We richten onze Pubmedmachine op Urologie Dijkzigt en schrikken van de operatieresultaten*. Link Van 475 achtereenvolgende radicale prostatectomieen waren er 227 waarvan alle kanker binnen het kapsel van de prostaat zat. In 34 van deze 227 gevallen slaagde de operateur er niet in de snijvlakken schoon te houden. Houden we volgens de criteria van "succesvolle operatie" 193 operaties over, ruim minder dan de helft van het totaal. Van deze 193 happy few verdwenen er 4 uit de statistiek. Van de 189 overgebleven succespatienten is na respectievelijk 1, 2 en 5 jaar het PSA bij 5%, 9% en 23% weer in het bloed aantoonbaar. Je mag zelf zeggen hoe succesvol je dit vindt.

In "Opleuken en verdoezelen" hebben we kunnen zien dat biopsien dermate onbetrouwbaar zijn dat geen enkele zichzelf respecterende arts er behandelingsbeslissingen op kan baseren. Hier hebben we gezien wat onder een succesvolle operatie verstaan wordt. Volgende week gaat het over de ernst en frequentie van het letsel dat door operaties aanricht wordt. Dan hebben we het voorlopig wel even gehad met Bangma c.s.

*Dit is een studie uit 2003, een recentere studie hierover uit Dijkzigt is er niet op Pubmed. Mogelijk zijn de resultaten nu iets beter, maar veel zal het niet zijn. Een zeer verse studie uit Nijmegen geeft na 5 jaar in 13% tot 23% van de gevallen PSA stijgingen, afhankelijk van tumorkenmerken. Link

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Als altijd weer een pittig stukje. Verder ben ik benieuwd hoeveel weken vergaderen de NVU nodig heeft voor een aanpassing van de tekst...

Wendy

Anoniem zei

Henk heeft volledig gelijk, het is een warrig geheel in enorm moeizaam nederlands geschreven.
Table 4.1 op blz 43 is volgens mij verkeerd gezet. Het moet over percentages gaan, maar er staan breuken in bv 65/15 en de herkomst van de getallen is onbegrijpelijk.

Richard Winter, A'dam

Anoniem zei

Dit is heftig en gezien de vooraankondiging voor volgende week ziet het er niet naar uit dat het minder heftig gaat worden. Het is niet te verwachten dat Bangma op de site PSA Prostaatkankertjes gaat reageren, terwijl hij nogal wat uit te leggen heeft. Vooral het stuk over behandeltraject, dat verdwijnt in het niets, is genant. Ik heb het boek en wat Henk zegt klopt. Verder kan ook ik niet wijs uit tabel 4.1.

Anoniem zei

Wat dacht U hiervan??

Anoniem zei